Door Miriam F. Elman, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Syracuse. Ingekorte vertaling: Likoed Nederland, 24 januari 2018.
De Palestijnse Autoriteit wordt door het Westen beschouwd als ‘gematigd’ en ‘vredespartner’.
In werkelijkheid voedt zij een hele generatie Palestijnse kinderen op in scholen en met sportwedstrijden en stadions vernoemd naar massamoordenaars.
Een nieuwe studie door het Instituut voor de Monitoring van Vrede en Culturele Tolerantie in het Schoolonderwijs (IMPACT) documenteert hoe Palestijnse kinderen worden geïndoctrineerd met haat door hun schoolboeken.
Ook de nieuwe schoolboeken voor de meer dan een miljoen beïnvloedbare kinderen blijken nog steeds Israël te demoniseren. Sterker nog, de radicalisering is nog groter geworden.
Palestijnse kinderen worden voorbereid op de oorlog van de Jihad en aan het jezelf opofferen als martelaar (door het omkomen bij het doden van ‘ongelovigen’).
Dit blijkt uit het nieuwste IMPACT rapport van 106 pagina’s naar 66 nieuwe Palestijnse schoolboeken voor de groepen 5-11.
De belangrijkste bevindingen:
- Er is geen sprake van vrede als een politiek mogelijkheid.
- Sterker nog, er zijn letterlijk nul vermeldingen van vrede in de nieuwe schoolboeken. Er staat dan ook niets in over de Israëlisch-Palestijnse vredesonderhandelingen, over de overeengekomen vredesakkoorden of de erkenning van Israël.
- Sterven voor Palestina is beter dan leven.
- Mensen die kiezen voor eigen succes en carrières zijn lafaards en verraders van de Palestijnse zaak.
- Geweld en oorlog tegen Israël zijn permanent en gerechtvaardigd.
- Jihad is het belangrijkste aspect van het leven;
- De islam wordt gekenmerkt als een religie van oorlog in plaats van vrede.
- Kinderen worden gewaarschuwd om de jihad-oorlog nooit in de steek te laten.
- De (salafistische) islam en het Arabische volk zijn belangrijk, in tegenstelling tot de Palestijnse identiteit.
- Het Westen dient gewantrouwd te worden.
- Er wordt niets verteld over de Joodse geschiedenis van het land.
- De tegenwoordige Joodse aanwezigheid wordt beschreven als crimineel.
Het dieptepunt is een tekst over de zes miljoen “rovende buitenlandse Joden” in Israël.
Een gedicht vraagt dat deze zes miljoen Joden zullen worden “vernietigd en geëlimineerd”.
NB Ook Israëlische schoolboeken zijn onderzocht. Daarin wordt kinderen niet onderwezen om martelaar te worden, wordt positief over vrede geschreven en negatief over oorlog (zij het als soms noodzakelijk), wordt wel melding gemaakt van de Palestijnen en over de Arabische geschiedenis en lijden.
Echter Palestijnse schoolboeken verheerlijken – in strijd met de gesloten vredesakkoorden – geweld en terrorisme en moedigen jongeren aan tot geweld.
Zo bevatten zelfs wiskundeboeken sommen die de leerlingen vragen te berekenen hoeveel ‘martelaren’ er stierven in de eerste en tweede intifada.
Kaarten laten “Palestina” zien als iets dat Israël dient te vervangen en het woord “vrede” bestaat niet.
Er kan geen echte Israëlisch-Palestijnse vrede komen als het onderwijs dit niet stimuleert. Kinderen moet geleerd worden dat er een ‘ander’ bestaat die ook rechten heeft en dat er mogelijkheden zijn om het conflict vreedzaam op te lossen.
Helaas doen de Palestijnse schoolboeken dat nog steeds niet en zelfs nog minder dan voorheen.
Uiteraard leest u meer over het ontbreken van vredesonderwijs in de tweede druk van ‘150 Palestijnse fabels’, in fabel 137: Vredeseducatie.
Het boek ‘150 Palestijnse fabels’ kreeg al lovende recensies, wordt unaniem geprezen door lezers en is het bestverkopende boek over Israël op Bol.com.
De tweede druk van de Nederlandse editie en de net verschenen eerste druk van de Engelstalige editie zijn in Nederland met een kleine korting te bestellen bij Likoed Nederland, inclusief bezorgen:
Maak 22,50 over op NL10INGB0004356789 t.n.v. Likoed Nederland en stuur een mail naar info@likoed.nl om het verzendadres door te geven.