Actiesucces, 30 augustus 2016.
Nog geen week nadat vele organisaties – waaronder Likoed Nederland – opriepen tot een boycot van Brussels Airlines omdat het weigerde om nog langer een Israëlische koekje te serveren, heeft de luchtvaartmaatschappij dit terug op het menu gezet.
Zoals al eerder is gebleken, werken acties die oproepen tot ‘boycot van boycotters’.
U zegt wellicht: het gaat maar om een paar koekjes.
Dat klopt, maar discriminatie begint meestal klein, maar gaat dan van kwaad naar erger als je niet oppast.
Het kan niet zo zijn dat Israël wordt geboycot omdat een bedrijf antisemieten “wil plezieren”.
Lees hieronder meer (overgenomen van het Belgische magazine Joods Actueel).
Nog geen week nadat Brussels Airlines aankondigde een dessert, dat werd aangeboden op vluchten van en naar Israël, te hebben geschrapt is de luchtvaartmaatschappij ip die beslissing teruggekomen.
Pro-Israëlische stemmen zijn opgetogen terwijl linkse activisten woedend zijn over de gang van zaken.
Het nieuws werd ons maandagavond bevestigd door Simona Frankel, de Israëlische ambassadeur in ons land, die een onderhoud had met Brussels Airlines.
Het item, een sesamsnoepreep van het merk Achva, werd vorige week geschrapt omdat een passagier opmerkte dat die vervaardigd was in Samaria, de Westbank. De luchtvaartmaatschappij laat nu weten dat de snack zo geliefd is bij de passagiers dat het zeker terug op de kaart komt.
Eerder zei de woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij Kim Daenen tegen onze redacteur:
“Israël is onze belangrijkste groeimarkt en we gedragen ons neutraal. We bieden meerdere Israëlische producten aan tijdens onze vluchten en dit product werd enkel en alleen verwijderd omdat we het niet besteld hadden.”
Maar deze uitleg wist weinigen te overtuigen.
In Israël en in de Verenigde Staten zwol de kritiek op de maatschappij zienderogen aan. Op de Facebookpagina van Brussels Airlines waren de negatieve commentaren over de beslissing niet meer te overzien.
Israël en VS
Zowel het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken als het Israëlische ministerie van Toerisme hebben blijkbaar Brussels Airlines tot andere gedachten weten te bewegen. Yariv Levin, minister van de Likoed voor Toerisme, zei eerder al kortweg:
“Brussels Airlines hoort niet thuis in ons luchtruim en hun naam dient dringend van alle informatieborden van Ben Gurion Airport te verdwijnen.”
Joodse organisaties in de VS en hun talrijke niet-Joodse vrienden – Brussels Airlines vliegt ook op New York – pikten de houding van de maatschappij niet en lieten dat massaal weten.
Het schriftelijke standpunt van de luchtvaartmaatschappij luidt nu:
“Achva, de producent van het dessert blijft onze vertrouwde leverancier en we zullen ongeacht de herkomst van het product het op onze vluchten accepteren en aanbieden aan onze passagiers, zeker nu ook blijkt hoe geliefd het product is bij de gemeenschap.”
Discriminatie
Eerder had het Forum der Joodse Organisaties Brussels Airlines al in een open brief gewezen op het discriminerende karakter van deze maatregel.
Het schreef dat de officieuze boycot van producten uit de betreffende gebieden uitsluitend op Israël slaat:
“Producten uit bv. de Westelijke Sahara of Noord-Cyprus, Tibet enz. worden overal ter wereld aangeboden.
Het komt ons voor, dat in geval een product uit bv. de Westelijke Sahara bij u aan boord zou worden aangetroffen en daar door een passagier bezwaar tegen zou worden gemaakt, u niet onmiddellijk tot aanpassing van de menukaart zou zijn overgegaan.”
U leest meer over de leugens van de boycotbeweging in de recent verschenen tweede druk van ‘150 Palestijnse fabels’, in fabel 15: Boycot.
Het boek ‘150 Palestijnse fabels’ kreeg al lovende recensies, wordt unaniem geprezen door lezers en is het bestverkopende boek over Israël op Bol.com.
De net verschenen tweede druk is in Nederland met een kleine korting te bestellen bij Likoed Nederland, inclusief bezorgen:
Maak 19,50 over op NL10INGB0004356789 t.n.v. Likoed Nederland en stuur een mail naar info@likoed.nl om het verzendadres door te geven.