Gebaseerd op Brabosh, 28 juni 2016.
Van Gaza weten we dat de religieuze repressie genadeloos is en dat zeker tijdens de Ramadan, de islamitische vastenmaand.
Maar hoe zit het in de Palestijnse gebieden in Judea & Samaria, bestuurd door de Palestijnse Autoriteit onder Fatah? Niet veel beter, zo blijkt.
Van gelijke rechten voor seculiere Arabieren of niet-moslims, zoals Palestijnse christenen, blijkt niets.
Wij constateerden het al eerder, voor islamitisch onderbouwde Jodenhaat doet Fatah nauwelijks onder voor Hamas. Hetzelfde geldt dus voor het handhaven van de Ramadan. Ook op de Westbank controleert de politie of men zich aan de Ramadan houdt, dus fungeert als sjaria-politie.
In Nabloes, Samaria, werden twee mannen gearresteerd en veroordeeld tot een maand opsluiting in de gevangenis voor het drinken van alcohol tijdens het besturen van een auto.
Echter, de twee werden niet gearresteerd voor dronken rijden. Zij werden gearresteerd en veroordeeld voor het “publiek breken met de vasten van de Ramadan”.
De rechter in het Gerechtshof van Nabloes die de straf had uitgesproken, benadrukte “de verplichting om overtreders van de heiligheid van de heilige maand” te vervolgen en heeft aanbevolen dat de justitiële autoriteiten waakzaam zouden zijn, zowel over schendingen van de wet, alsmede over een “aanval op de gevoeligheden van vastende moslims”.
Ook in Nabloes werden drie mensen gearresteerd voor het stiekem eten en het roken verscholen achter een groentestalletje.
De PA politie betrapte de overtreders op heterdaad en arresteerde hen op beschuldiging van het breken van het vasten in het openbaar.
De politiechef van Nabloes waarschuwde alle burgers tegen het overtreden van de heiligheid van de heilige maand van de Ramadan en verwittigde iedereen die met de vasten breekt voor zonsondergang deze onverbiddelijk achter de tralies zal belanden.
In Tulkarem, Samaria, werd een andere man gearresteerd voor het roken in het openbaar tijdens de dag. Die zaak zal doorverwezen worden naar de officier van justitie in die stad. De politie in Tulkarem gaf een verklaring uit waarin ze de bevolking waarschuwden dat ze niet zullen toestaan dat iemand aan de heiligheid van de heilige maand Ramadan zal schenden, zeggende dat bijzondere veiligheidsmaatregelen hebben genomen om het recht te garanderen van alle burgers om een geestelijke atmosfeer te handhaven tijdens de vastenmaand.
Stel je de verontwaardiging eens voor als Israël soortgelijke wetten tijdens Joodse vastendagen zou afdwingen!
Als Israël mensen zou arresteren voor het eten in het openbaar zou het op grote schaal worden uitgelachen als een theocratische staat zonder respect voor de rechten van niet-Joden of van niet-religieuze Joden.
Maar dat gebeurt niet, want in Israël is vrijheid van religie en beleving in tegenstelling tot de rest van het islamitische Midden-Oosten gebied.
Maar wanneer de Palestijnse Autoriteit dat doet, heet het dat dit enkel is bedoeld om “de eerbiedwaardige tradities van hun volk te beschermen en erover te waken dat de vermeende mensenrechten van de religieuze moslims niet worden beledigd.” Verbazingwekkend toch hoe in beide gevallen, de mensenrechten worden ingeroepen om tegengestelde resultaten te realiseren. Net zo verbazingwekkend is dat de huichelaars die deze tegenstrijdige standpunten hooghouden, daarover niet de minste scrupules koesteren.
En hoe zit het met de religieuze vrijheid in Gaza? We zouden het kunnen vragen.
Maar alleen die vraag stellen, levert meteen 50 stokslagen en celstraf op.
U leest meer over hoe Palestijnen het lijden van de Palestijnen in de recent verschenen tweede druk van ‘150 Palestijnse fabels’, in fabel 73: Lijden van de Palestijnen.
Het boek ‘150 Palestijnse fabels’ kreeg al lovende recensies en is het bestverkopende boek over Israël op Bol.com.
De net verschenen tweede druk is in Nederland met een kleine korting te bestellen bij Likoed Nederland, inclusief bezorgen:
Maak 19,50 over op NL10INGB0004356789 t.n.v. Likoed Nederland en stuur een mail naar info@likoed.nl om het verzendadres door te geven.