Interview van de Saoedische historicus Saleh Al-Saadoon, uitgezonden op de Rotana Khalijiyya televisie (Saoedi-Arabië) op 11 januari 2015.
De stand van wetenschappelijke kennis van Saoedische geestelijken bleek recent, toen een geestelijke college gaf hoe de zon rond de aarde draait.
De kennis van Saoedische wetenschappers blijkt van vergelijkbaar niveau.
Volgens een Saoedische wetenschappers rijden Westerse vrouwen wel auto, omdat zij het niet erg vinden om onderweg verkracht te worden.
Met deze stand van de Saoedische ‘wetenschap’, is het duidelijk hoe het kan dat 8 miljoen Israëli’s meer weten te exporteren (exclusief olie) dan 370 miljoen Arabieren.
Het is ook weer een inkijkje in middeleeuwse belevingswereld en afschuw van het Westen zoals die bestaan en onderwezen worden in Saoedi-Arabië.
Hoewel het wel wordt uitgezonden om te zien op moderne, Westerse televisies, is dit de voedingsbodem van het moslimfundamentalisme.
Hieronder de vertaling:
Saoedische historicus Saleh Al-Saadoon: “Vrouwen reden vroeger kamelen, zodat men zich kan afvragen waarom ze geen auto mogen rijden. Echter, in Saoedi-Arabië zijn er speciale omstandigheden. De stad Arar ligt op 150 km afstand van Al-Jawf. Als een vrouw van de ene stad naar de andere zou rijden en haar auto krijgt pech, wat zal er dan niet van haar worden?”
Interviewer: “Nou, vrouwen rijden in Amerika, in Europa en in de Arabische wereld.”
Saleh Al-Saadoon: “Hen kan het niet schelen als ze worden verkracht langs de kant van de weg, maar wij wel.”
Interviewer: “Wacht eens even, wie zegt jou dat het hen niet kan niet schelen om langs de kant van de weg verkracht te worden?”
Saleh Al-Saadoon: “Het stelt voor hen niet veel voor, behalve wat morele schade. Bij ons echter is het een probleem, zowel sociaal als religieus.”
Interviewer: “Wat is een verkrachting anders dan een dreun voor het moreel van de vrouw? Dat gaat dieper dan de maatschappelijke schade.”
Saleh Al-Saadoon: “Bij ons heeft het een effect op de familie.”
Interviewer: “Zijn de samenleving en de familie dan belangrijker dan het moreel van de vrouw?”
Saleh Al-Saadoon: “Misschien is dat een deel van het probleem, maar het is niet het grootste probleem. Er is ook het religieuze aspect.
Ik zal u twee voorbeelden geven.”
Interviewer: “De andere gasten lijken ook geschokt te zijn.”
Saleh Al-Saadoon: “Nou, zij moeten naar mij luisteren en wennen aan wat de maatschappij vindt, als zij er zo weinig mee verbonden zijn.
Saoedische vrouwen worden rondgereden door hun man, hun zonen of hun broers. Iedereen bedient hen.
Zij zijn als koninginnen.
Een koningin zonder chauffeur heeft de eer om te worden rondgereden door haar echtgenoot, broer, zoon of neven. Zij staan allemaal klaar voor haar, zij hoeft maar een teken te geven.”
Interviewer: “U bent bang dat een vrouw zou worden verkracht in de berm door soldaten, maar u bent niet bang dat zij verkracht kan worden door haar chauffeur?”
Saleh Al-Saadoon: “Natuurlijk ben ik dat wel. Er is een oplossing voor, maar de ambtenaren en de geestelijken weigeren die te overwegen.”
Interviewer: “Wat is die oplossing?”
Saleh Al-Saadoon: “De oplossing is om vrouwelijke buitenlandse chauffeurs te halen, om onze vrouwen te rijden.”
Interviewer begint te lachen
Saleh Al-Saadoon: “Waarom niet? Waarom niet? Kunt u mij hierin niet steunen? Er misschien een grote weerstand tegen, maar …”
Interviewer: “Vrouwelijke buitenlandse chauffeurs? Serieus?”
Saleh Al-Saadoon: “Ja, om de mannelijke vervangen.”