Door Missing Peace. Ingekorte versie, 18 maart 2015.
De uitslag van de verkiezingen in Israël verbaasde velen.
De Likoed partij van premier Netanjahoe behaalde een grote overwinning en kwam uit op 30 zetels nadat 99,5 % van de stemmen geteld waren.
De Zionistische Unie, de gezamenlijke lijst van de Arbeiderspartij en Tzipi Livni’s HaTnuah partij kwam uiteindelijk niet verder dan 24 zetels. Dit gebeurde nadat vrijwel alle opiniepeilingen in maart een overwinning van de Zionistische Unie lieten zien. Zelfs de onderzoeken die waren gebaseerd op interviews met kiezers die al gestemd lieten een nek aan nek race zien tussen Likoed en de Zionistische Unie.
Campagne
In feite was de Likoed overwinning minder sensationeel dan de media deden voorkomen. Wij schreven eerder al dat de Israëlische media en vooral de Tv-zenders een anti-Netanjahoe campagne voerden die zelfs voor Israëlische begrippen ongekend was.
Deze ‘alles behalve Bibi’ campagne kreeg gaandeweg het karakter van een ware heksenjacht, waarbij zelfs het gezin van de premier niet gespaard werd.
Avond na avond opende het nieuws met het ‘statiegeldschandaal’, ook wel aangeduid als ‘Bottlegate’, een subtiele verwijzing naar Watergate dat Nixon uiteindelijk het presidentschap in de VS kostte. Het ging om 900 euro statiegeld over de jaren 2008 tot 2013 dat Sarah, de vrouw van de premier, niet had teruggestort in de staatskas maar in de kas van de familie Netanjahoe.
Toen ook dat niet hielp om de populariteit van Netanjahoe omlaag te krijgen werd een rapport van de staats ombudsman dat half februari werd gepubliceerd dagenlang als het belangrijkste nieuws gebracht. De uitgaven in de residentie van de premier waren explosief gestegen sinds de familie Netanjahoe daar woonde, meldden de media. De voormalige conciërge van de residentie hield in primetime een persconferentie die op alle netten tegelijkertijd werd uitgezonden. De man kondigde aan de vuile was over de familie Netanjahoe buiten te gaan hangen en zei dat hij ontslag had genomen vanwege slechte behandeling door zijn voormalige werkgever.
Er werd niet bij vermeld dat die uitgaven na eerder onderzoek al drastisch omlaag waren gebracht en dat de uitgaven in de residentie van ex-president Peres ver boven die van Netanjahoe lagen. De conciërge bleek ook niet van onbesproken gedrag. Hij bleek gelogen te hebben over de reden waarom hij ontslag had genomen. Toen hij eerder hierover werd geïnterviewd had hij gemeld dat hij was weggegaan om zijn vader te helpen die toen terecht stond vanwege een steekpartij.
Toen Netanjahoe op 3 maart jl. het Amerikaanse Congres toesprak en daar als een held werd binnengehaald stopte de campagne over de huishouding van de familie Netanjahoe.
Daar voor in de plaats kwamen interviews met voormalige legerofficieren en ex-leden van de veiligheidsdiensten die bekend staan om linkse denkbeelden en hun aversie tegen Netanjahoe.
Deze ‘experts’ zeiden zonder uitzondering dat Netanjahoe ongelijk had over de dreiging voor Israël van Iran en Islamistische groeperingen zoals al-Nusra en Islamitische Staat.
Aan het slot van de campagne werden vooral de huizen crisis en andere socio-economische problemen gebruikt om aan te tonen dat er onder het leiderschap van Netanjahoe vrijwel niets was gebeurd om deze problemen op te lossen.
Israëlische kiezers
De anti-Netanjahoe campagne faalde echter compleet en wel om twee redenen.
De eerste reden is dat de Israëlische kiezers de doorzichtige mediacampagne bleken te doorgronden. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting uit een onderzoek naar kijkers gedrag op verkiezingsavond toen alle Tv-zenders de hele avond live verslag deden van de verkiezingsuitslagen. Slechts een derde van de Israëli’s keek TV die avond, een ongekend laag aantal voor een land dat verslaafd is aan TV en vooral TV nieuws.
Ook werd door burgers in de aanloop naar de verkiezingen intensief gebruik gemaakt van de sociale media om informatie te verspreiden die niet door de media werd gepubliceerd en die duidelijk maakte dat er een ander verhaal viel te vertellen over de regering Netanjahoe.
Zo circuleerde er een lijst met 64 maatregelen van de regering waaruit bleek dat een gemiddeld gezin in Israël nu duizenden shekels per maand bespaart. Dat stond haaks op de bewering van de media en de linkse partijen dat er niets was gebeurd in Israël sinds Netanjahoe aan de macht kwam.
De tweede reden is dat Likoed en Netanjahoe na de publicatie van de laatste opiniepeilingen vier dagen voor de verkiezingen een intensieve campagne voerden die zich richtte op het weghalen van zetels bij de kleinere rechtse partijen. Het voornaamste thema van die campagne was dat wanneer de kiezer Netanjahoe als premier wilde, dat men dan voor Likoed moest stemmen.
Een ander thema was dat buitenlandse regeringen via de organisatie V15 zich hadden gemengd in de Israëlische verkiezingen met het doel om een linkse regering in het zadel te helpen.
Netanjahoe vermeed om namen te noemen maar uit onderzoek is gebleken dat onder andere de regering Obama 350.000 dollar aan V15 in Israël betaalde via de organisatie One Voice. Ook werkten leden van Obama’s campagne team sinds bij V15.
De Likoed aanpak had duidelijk succes!