Likoed Nederland, 4 februari 2015.
Uit reacties blijkt dat kijkers de laatste campagne video van de Israëlische premier Benjamin Netanjahoe (koosnaam: Bibi) kunnen waarderen.
In de video staat een jong stel op het punt om de deur uit te gaan als de babysit arriveert.
“U vroeg om een oppas? Je krijgt een Bibi-sitter ” zegt Netanjahoe.
“Kijk, u krijgt of mij of Tzipi en Buji ,” legt hij uit aan het verbijsterde stel.
Het stel protesteert meteen dat hun kinderen op Herzog (lijsttrekker socialisten) zouden moeten babysitten in plaats van andersom.
Bovendien “tegen de tijd dat wij terug zouden zijn, zouden wij geen huis meer hebben. Hij zou zelfs de tapijten hebben weggegeven.”
Dat is een woordspeling op de Hebreeuwse woorden” stichim” (tapijten) en” stachim” (gebieden).
Over Tzipi (tweede op de socialistische kieslijst) twijfelt de vrouw van het stel of die wel twee uur op dezelfde plek zou kunnen blijven.
Netanjahoe bevestigt dat zij waarschijnlijk naar de buren zou zijn gegaan.
Tzipi is namelijk berucht voor het steeds veranderen van politieke partij.
Later in de video zit Netanjahoe televisie te kijken in de woonkamer naar een eerder Likoed campagnespot. Daarin probeert Netanjahoe een kleuterklas met wilde, rumoerige kinderen onder controle te krijgen. Die kleuters stellen de lijsttrekkers van andere partijen voor.
Wanneer het echtpaar terugkomt, begroet het Netanjahoe met “shalom” – in het Ivriet betekent dat “hallo”, maar is ook het woord voor “vrede”).
Netanjahoe antwoordt “maar niet tot elke prijs”.
NB Natuurlijk kunnen Europese media niet iets leuks over Israël brengen zonder een negatieve ondertoon.
Het Belgische blad Knack geeft hun artikel de kop “het slechtste verkiezingsfilmpje ooit”, omdat een blogger met de voornaam ‘Mohamed’ het zo noemt. Ach, wie had dat nou verwacht?