Gedeelte van een debat op de Saoedische televisie tussen de islamitische wetenschapper Hussein Al-Nu’ami eb de journalist Daham Al-‘Anzi. Het werd uitgezonden op Selah televisie (Saudi-Arabië) op 26 september 2014.
Wij kunnen glimlachen om de middeleeuwse denkbeelden zoals deze, die in de islamitische landen zo normaal zijn.
Maar het laat wel zien in wat voor achtergebleven regio Israël overeind moet blijven.
De vertaling van de uitzending:
De islamitische wetenschapper Hussein Al-Nu’ami:
“Ik heb een aantal statistieken die aangeven dat in 2013 Saudi-Arabië nummer één was in de wereld met verkeersongevallen. Tegenwoordig hebben wij veel files en de problemen daarvan.
Als vrouwen zouden gaan rijden, dat zou het van kwaad tot erger gaan.Bovendien, fysiologisch en psychologisch; vrouwen kunnen bijvoorbeeld menstrueren of zwanger zijn. Er zijn interne psychologische factoren, die vrouwen verhinderen om met druk om te kunnen gaan. Bijvoorbeeld kunnen zij lijden aan lage rugpijn of buikpijn of depressie vanwege hun andere interne functies. Bovendien maken hun hormonen hen gevoelig voor onnatuurlijke gedrag. Vrouwen hebben last van een verminderd gezichtsvermogen tijdens de menstruatie.
Wij weten dat files, in aanvulling op het weer – het is erg heet in Saoedi-Arabië en in het bijzonder in Riyadh. Als een man niet tegen de hitte kan, en dat brengt hem in een slecht humeur, wat wordt er dan wel niet van een vrouw worden als ze zwanger of ongesteld is?
De Saoedische maatschappij is er niet aan gewend dat vrouwen hun huizen verlaten en het werk doen van een man. Zoals mijn dierbare collega zei, is het verboden voor een vrouw om alleen te zijn met haar chauffeur. We zeggen dat vrouwen niet zelf mogen rijden, maar dit betekent niet dat zij alleen mogen zijn met hun buitenlandse chauffeurs.
De profeet Mohammed heeft dit verboden.”
Interviewer: “Is het verboden?”
De islamitische wetenschapper Hussein Al-Nu’ami:
“Natuurlijk. De islamitische wet verbiedt het aan vrouwen om alleen te zijn met hun chauffeurs.
Vrouwen zouden ook in afgelegen gebieden rijden. Wij hebben in principe er niets op tegen dat vrouwen rijden, maar rijden in het verkeer zou betekenen dat zij in contact zouden komen met mannen. Zij zouden hun rijbewijs moeten halen. En in het geval van een ongeluk, Allah verhoede, wie zou dan bij haar komen?
Zij zou met mannen in contact komen.We hebben het probleem dat mannen soms vrouwen lastig vallen. Dus wat zou er gebeuren als de vrouwen zelf uit huis zouden gaan en zelf zouden gaan rijden?
Dan zouden zij in de handen vallen van deze immorele mannen!Ik heb een studie meegenomen die werd gepubliceerd op de website van UNESCO.Dat is een internationale organisatie, geen Arabische. De hoeveelheid ontucht in een maatschappij waarin vrouwen mogen rijden is hoger dan in een maatschappij waarin vrouwen niet rijden. Dat is gebaseerd op onderzoek.
Het aantal verkrachtingen is ook meer in samenlevingen waar vrouwen rijden, net als de hoeveelheid onwettige kinderen, en het aantal gebroken gezinnen en echtscheidingen.”
Journalist Daham Al-‘Anzi: “Waar zijn die cijfers van?”
Hussein Al-Nu’ami: “Van de UNESCO website.”
Daham Al-‘Anzi: “Welke maatschappij bedoel je waarin vrouwen niet mogen rijden?”
Interviewer: “Laat mij de discussie leiden.”
Daham Al-‘Anzi: “Dit is niet waar. In welke andere maatschappij mogen vrouwen niet rijden? Wij zijn de enige.”
Hussein Al-Nu’ami: “Dat is waar. In alle maatschappijen mogen vrouwen rijden, behalve de onze. De studie is gebaseerd op die maatschappijen.”
Daham Al-‘Anzi: “Laat mij een vraag stellen: Als een vrouw een onzedelijke daad begaat, wat heeft dat dan te maken met auto rijden? Zij kan dat overal doen.”
Hussein Al-Nu’ami: “Het komt omdat ze haar huis verlaat.”