Artikel in het kader van ‘ongehoord nieuws’, 22 april 2014.
Maar liefst 65 procent van bezoekers die voor het eerst Israël bezochten, kreeg een positievere indruk van het land.
Dit bleek recent uit een enquête onder Britse toeristen.
Slechts 27 procent zei dat hun mening vooraf juist was geweest. Israël maakte zelfs zo een positieve indruk, dat het opvallend percentage van 78 procent zei dat ze Israël nog een keer wilden bezoeken. 82% zei zelfs dat ze het land nu aanraadden als vakantiebestemming aan anderen.
Een toerist verklaarde: “het is belangrijk om zelf het land te zien en niet alleen op de rapportages af te gaan.” Een ander beschreef het land als: “vredig, vriendelijk en prachtig.”
Uit de enquête bleek ook dat de televisie de grootste invloed heeft op de oorspronkelijke mening van de bezoekers over Israël, met 49%. Daarna kwamen vrienden, met 46 procent, nog voor kranten of familie.
Voor mensen onder de 35 jaar bleek de belangrijkste reden van het bezoek een strandbestemming te zijn, om lekker te relaxen. Een reden voor de onderzoekende maatschappij Easyjet om het aantal vluchten op Israël uit te breiden.
De Israëlische ambassadeur in Groot-Brittannië Daniel Taub vond de resultaten goed nieuws op het eerste gezicht, maar ook zorgwekkend:
“Het bevestigt dat de algemene opvatting van Israël is losgekoppeld van de werkelijkheid – en veel negatiever is.
Helaas zullen veel mensen Israël nooit bezoeken, waardoor hun onjuiste vooroordelen dus waarschijnlijk niet zullen worden rechtgezet. Terwijl uit het onderzoek blijkt dat een kort bezoek aan Israël – genieten van de cultuur, het nachtleven, praten met wat Israëli’s – al genoeg is om deze vooroordelen weg te nemen.”
Uit eerder onderzoek bleek dat mensen die Israël als een huis moesten beschrijven, dat deden als een huis met prikkeldraad er om heen, bewoond door bebaarde mannen in zwarte kleding. Dat is een onzinnige karikatuur van de Israëlische samenleving.
De ambassadeur vraagt zich daarom of: “nemen de media hun verantwoordelijkheid wel, om realistisch te rapporteren – als zo een groot percentage van de mensen zo aangenaam verrast zijn als ze zelf het land zien?”
Met de verslaglegging van de Nederlandse media valt te vrezen valt dat een enquête onder Nederlandse bezoekers tot dezelfde uitkomsten zou leiden ….