• Maandag, 23 September 2019
  • 23 Elul, 5779

Likoed Nederland

Israëls digitale propagandaoorlog

Vrijdag, Oktober 18, 2013 / Last Modified: Vrijdag, Januari 12, 2018

Gedeelte van een artikel door Jan Franke, GPD-kranten, 12 oktober 2013.

Het Israëlisch-Palestijnse conflict roept al decennia over de hele wereld heftige emoties op. Ook sommige Nederlanders zijn zo betrokken dat ze hierover op internet dagelijks in de pen klimmen.
Wie zijn deze digitale strijders en wat beweegt hen?

“Ik heb 1000 kuub gas klaar staan voor alle Likoedniks en wat mij betreft worden alle zionistenzwijnen opgesloten in sterfkampen.”

Dat was de niet mis te verstane boodschap die de Nederlandse Awi Cohen onlangs in zijn mailbox kreeg naar aanleiding van zijn commentaren over Israël op internet. Samen met zes andere Joodse en niet-Joodse Nederlanders, die uit angst voor bedreigingen anoniem willen blijven, neemt Cohen onder de naam Likoed Nederland deel aan discussies over Israël op de meest gelezen Nederlandse nieuwssites, zoals de Volkskrant, de NOS, RTL Nieuws en Geenstijl.

Daar dragen zij pro-Israëlische standpunten uit. “Wij worden gemotiveerd door onevenwichtige berichtgeving over Israël.
Het bouwen van een huis in Jeruzalem wordt door Nederlandse kranten vier keer gemeld, terwijl het niet strijdig is met de gesloten vredesakkoorden, maar het veelvuldige oproepen tot haat en geweld tegen Israël door Palestijnse leiders melden deze kranten vrijwel nooit, hoewel dit wel strijdig is met diezelfde akkoorden,” aldus Cohen.

Het digitale tegenoffensief  van Likoed Nederland wordt niet door iedereen op prijs gesteld. Het regent bedreigingen en op sommige sites worden reacties onder de naam Likoed Nederland verwijderd. Cohen: ,,Op de site Nujij.nl, waar lezers op artikelen van nieuwssite Nu.nl kunnen reageren, worden al onze reacties zonder opgaaf van reden preventief geweerd.”

Onderzoek naar discussies over Israël op diverse Nederlandse nieuwssites door deze krant wijst uit dat de duidelijke associatie van Likoed Nederland met de rechtse Likoed-partij van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu mogelijk een rol speelt. Nieuwssites willen ruimte bieden aan de onafhankelijke meningen van individuele lezers. Het geluid van professionele organisaties met betaalde krachten valt onder de noemer reclame en past daar niet bij, al geeft Nujij toe dat het moeilijk te controleren is.
Onterecht, vindt Cohen die gemiddeld een uur per week besteedt aan zijn internetactivisme. ,,Likoed Nederland is een vereniging van Israël-sympathisanten. De enige bron van inkomsten zijn contributies van de Nederlandse leden en niemand krijgt betaald.”

….

Yair en Cohen zijn digitale strijders in een verbeten publiciteitsoorlog. Voorname tegenstanders in die oorlog zijn mensen die veel anti-Israëlische teksten op nieuwssites plaatsen. ,,Dat zijn vooral linkse Nederlanders die onder hun eigen naam schrijven. Een paar herkennen wij als leden van Sabeel, een christelijke anti-Israël groep,” zegt Cohen.

….

Voet (CIDI) wiens organisatie geen geld krijgt van Israëlische of buitenlandse donoren, heeft haar twijfels bij Israëls uitgaven voor PR op internet. e financiering van organisaties die kritisch zijn op Israël is haar wel een doorn in het oog.
“Sabeel en andere clubs krijgen geld van bijvoorbeeld  Oxfam-Novib. Dat zijn veel grotere budgetten dan de Israëlische minister nu heeft beloofd. Waarom geeft Oxfam-Novib zoveel geld aan deze clubs en besteden ze dit niet aan rapporten over Syrië waar nu duizenden doden vallen? Ik denk dat daar echt een lobby achter zit.”

 

 

-- Reacties gesloten.