Artikel van Likoed Nederland, 31 juli 2013.
Het dagblad Trouw meldde op 22 juli 2013 dat verscheidene supermarkten – Hoogvliet, Jumbo en Aldi – Israëlische producten uit ‘de nederzettingen’ zouden boycotten.
Dat lijkt fantasie. De supermarkten verkopen weliswaar geen producten uit ‘de nederzettingen’, maar dat is niet uit principe maar omdat de nederzettingen niet veel produceren, en al helemaal weinig voor de internationale markt.
De stelling in de volgende zin, wordt keihard ontkent door de genoemde supermarkten: “De bedrijven bevestigen de beginnende boycot in een telefonische rondgang die Trouw langs een aantal supermarkten heeft gemaakt.” Hetzelfde geldt voor de kop van het artikel: “Supermarkten boycotten producten uit bezette gebieden.”
Trouw neemt dus inmiddels het voortouw bij de hetze, waarbij de enige Joodse staat langs heel andere normen de maat wordt genomen en behandeld dan alle andere landen in de wereld.
Een voormalig verzetskrant die nu discrimineert tegen Joden. Wat een blamage.
Hieronder de verklaringen van de supermarkten, die de beweringen van Trouw als leugens wegzetten:
Op 24 juli publiceerde Distrifood een artikel waarbij Hoogvliet aangeeft dat er geen sprake is van een boycot. Woordvoerder van Hoogvliet, Anneke van Kempen, sprak met Distrifood en gaf aan dat dagblad Trouw de woorden van Hoogvliet over een boycot heeft verdraaid: “Op de vraag of wij producten verkopen uit de bezette gebieden, had Hoogvliet geantwoord “Nee, wij verkopen geen producten uit die regio. Van een boycot is geen enkele sprake. De term boycot is door Trouw zelf aangenomen”.
Hoogvliet geeft zelf aan dat wat betreft het standpunt ten aanzien van producten uit Israël, zij zich aansluiten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.’ Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel neemt momenteel geen standpunt in en wacht tot een officiële beslissing van de Nederlandse overheid.
Jumbo geeft aan zich te ergeren aan de berichtgeving. In een persreactie stelt Jumbo dat zij geen politieke keuzes maken: “Het inkoopbeleid voor het Jumbo huismerk wordt bepaald door een aantal factoren waaronder kwaliteit, prijs, beschikbaarheid en onze internationale inkoopvoorwaarden, zoals ook bij andere retailers. Onze internationale inkoopvoorwaarden die van toepassing zijn op het product, de producent en de productieketen. Deze staan los van het land van herkomst. Jumbo heeft op dit moment geen producten uit de nederzettingen in haar assortiment. Dit wordt mede veroorzaakt door beschikbaarheid. Indien de producten voldoen aan alle bovengenoemde factoren, dan komen ze in aanmerking voor opname in het assortiment van het Jumbo huismerk.”
Aldi stelt eveneens dat er geen producten uit de nederzettingen in de schappen liggen, maar dat dit niets te maken heeft met politiek of religieus beleid.
De winkelketen zegt de aankoop van producten alleen te beoordelen “op kwaliteit, prijs en beschikbaarheid.”