Missing Peace, 17 maart 2013.
Over de West –Bank is alles al gezegd en geschreven zou men denken. Het beeld dat de media doorgaans schetsen over de situatie in het gebied is echter verre van compleet.
Ten gevolge van deze incomplete- en selectieve berichtgeving is er een simplistisch beeld ontstaan dat zich het beste laat vergelijken met een klassieke ‘Western’. In dit scenario is sprake van strijd die dag in dag uit plaatsvindt gaat tussen de Palestijnen (‘good guys’) en de ‘bad guys’ (De Joodse bewoners van de West-Bank en het Israëlische leger).
Dit beeld wordt versterkt door de Palestijnse media die desinformatie verspreiden, en door pro-Palestijnse groeperingen die termen als ‘Apartheid’ gebruiken wanneer het over de situatie op de West-Bank gaat.
Het resultaat van deze desinformatie campagne is ook zichtbaar in de politieke besluitvorming. Frans Timmermans, de nieuwe Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, zei bijvoorbeeld onlangs dat hij voor een vorm van boycot van producten uit ‘nederzettingen’ is, omdat deze niet in Israel zouden liggen (Het Witte Huis is dat overigens niet met Timmermans eens).
Op de West-Bank is echter een andere realiteit waarneembaar die duidelijk maakt hoe absurd de Apartheid bewering is, en die laat zien dat de Palestijnen niet geïnteresseerd zijn in een boycot in welke vorm dan ook. Dit werd eerder ook duidelijk uit het negeren van de boycot die de Palestijnse Autoriteit wilde instellen op het werken voor Israëlische bedrijven op de West-Bank.
Om u een beeld te geven van die andere realiteit op de West-Bank besloot Missing Peace om een documentaire te maken over een supermarkt die gelegen is aan de hoofdweg tussen Jeruzalem en Hebron, in een gebied dat wordt aangeduid als Goesh Etzion.
In dit gebied, waar al lang voor het ontstaan van de staat Israël Joden woonden, zijn vele bedrijven waar Israeli’s en Palestijnen samenwerken of handel drijven. Dit is een situatie die ook elders op de West-Bank en in Jeruzalem is waar te nemen.
De eerste opnamen voor deze documentaire, die later die jaar zal worden gepubliceerd, zijn nu bewerkt tot een tien minuten durende videoclip met de titel “Vrede is afhankelijk van de mensen”.
U ziet een interview met Rami Levy de eigenaar van de supermarkt en gesprekken met de Joodse en Arabische werknemers en klanten.