Door Khaled Abu Toameh. Vertaling: Brabosh, 20 januari 2013.
Waarom verzetten radicale moslims zich tegen de aanstaande parlementaire verkiezingen in Jordanië? Omdat zij geloven dat de democratie in tegenspraak is met het concept van de Islam dat soevereiniteit enkel volgens de wet van Allah kan bestaan.
Zij argumenteren dat de Islam en de democratie niet samen kunnen gaan, en zij hebben in dat opzicht duidelijk gelijk, vooral als men de ervaringen van de mensen in overweging neemt, die leven onder het juk van Hamas en van de Moslim Broederschap.
Dankzij de “Arabische Lente,” die het aan de macht komen van de Islamisten in een aantal landen heeft gezien, voelen moslimextremisten zich vandaag vrij om hun mening te uiten omtrent politieke en religieuze kwesties.
Eén van hen, Abed Shehadeh, leider van de Salafistische Jihad beweging in Jordanië, verkondigde deze week dat de democratie in zijn concept als “het volk besturen door het volk” dat “dit in de Islam moet verboden worden.”
Shehadeh, die ook gekend is als Abu Mohammad Tahawi, verklaarde dat soevereiniteit en regering enkel en alleen een zaak van Allah is en niet van het volk. Hij zei dat de aanstaande parlementaire verkiezingen, die voor 23 januari gepland zijn, verboden zijn en in strijd zijn met de Islamistische sharia “omdat het parlement wetten en reguleringen opstelt die in tegenspraak zijn met de wet van Allah.”
Shehadeh bekritiseerde ook de verkieingskiesprogramma’s die door de kandidaten en de partijlijsten werden voorgelegd. Hij zei dat “de kiesslogans die door de kandidaten worden gebruikt ‘onmogelijk ter plaatse zijn uit te voeren.” Hij spoorde de Jordaniërs aan om de verkiezingen te boycotten omdat “het kiezen van wetsmakers anders dan Allah verboden is.”
De oproep van de Salafistische Jihadi leider om de verkiezingen te boycotten, lijkt in Jordanië niet in dovemansoren te zijn gevallen, waar veel kiezers vastbesloten zijn om de verkiezingen te boycotten. Hoewel zij in Jordanië is verboden, is de beweging van Salafi Jihadi erin geslaagd om verscheidene duizenden aanhangers tijdens de voorbije paar jaren aan te werven.
In april 2011, hield de beweging één van zijn grootste manifestaties in de industriestad Zarqa ten noorden van de hoofdstad Amman. Drieëntachtig politieagenten werden gewond, waarvan een viertal door Salafisten met messen werden neergestoken. Het valt thans af te wachten of de Salafi Jihadisten hun toevlucht tot geweld zullen nemen om de parlementaire verkiezingen te verijdelen of te hinderen.
Jordaanse veiligheidsambtenaren hebben hun ernstige bezorgdheid uitgedrukt over de betrokkenheid van de radicale beweging in de burgeroorlog in Syrië. Dozijnen Jordaanse Salafisten zijn de grens over gegaan om zich aan te sluiten bij de diverse Islamistische terreurgroepen die de Jihad hebben verklaard tegen het Syrische regime van dictator Bashar Al Assad. De grootste vrees van de Jordaniërs is dat, eens de Salafisten klaar zijn met Syrië, zij hun inspanningen zullen intensifiëren om het koninkrijk in een Islamitische staat te veranderen.
Jordaanse Salafisten die in Syrië vechten hebben niet tot doel om een een democratie te installeren. Noch zijn zij op zoek om de Syriërs toe te laten om vrije en democratische verkiezingen te houden en hun vertegenwoordigers te kiezen. Zoals hun leider Shehadeh verklaarde, zijn de democratie en de verkiezingen verboden in de Islam.
Salafisten willen, net zoals andere radicale Islamistische groepen, een Islamitisch rijk vestigen en de strenge wetten van de Sharia opleggen aan Arabieren en moslims. Zij zijn ervan overtuigd dat “soevereiniteit en regeren enkel in de handen van Allah ligt,” die hen heeft afgevaardigd om hem te dienen als zijn vertegenwoordigers en profeten op de aarde.