CIDI, 10 februari 2010.
De boycotcampagne van de organisatie Peace tegen producten uit de Israelische nederzettingen was “misleidend” en “oneerlijk”.
Ook in een politieke campagne mogen geen beweringen staan die in strijd zijn met de waarheid, besliste het College van Beroep van de Reclame Code Commissie gisteren.
Peace had op grote schaal een folder verspreid die opriep tot het boycotten van producten uit Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte. In die folder, die ook via internet werd verspreid, beweerde deze organisatie dat de verkoop van producten uit Joodse nederzettingen “in strijd is met het internationale recht” en “in strijd met het beleid van de Nederlandse regering en met dat van de Europese Commissie”, en dat importeurs “massale fraude plegen met valse papieren en vervalste etiketten” om deze producten toch te verkopen.
Strijdig met de waarheid
Het in Nijkerk gevestigde Israel Producten Centrum (IPC), dat onder meer wijn en huidverzorgingsproducten uit Israel importeert en verkoopt, had vorig jaar bij de Reclame Code Commissie een klacht over deze campagne ingediend. Het IPC voelde zich door de onware beweringen en beschuldigingen van Peace in zijn goede naam aangetast en zakelijk benadeeld.
Vorig jaar juni stelde de Reclame Code Commissie het IPC in het gelijk : bovengenoemde beweringen werden als feiten gepresenteerd, terwijl zij niet waar zijn, was haar oordeel.
Peace ging tegen de beslissing in beroep. Het stelde dat de gewraakte beweringen slechts “minder diplomatiek” waren en geoorloofd in een politieke campagne, en dat de Reclame Code Commissie niet bevoegd is zich over dergelijke zaken uit te spreken. Dit appel heeft het College van Beroep nu op alle punten afgewezen.
Ook reclame voor denkbeelden moet zich houden aan de regels in de Nederlandse Reclame Code, aldus het College van Beroep. Peace doet met stelligheid beweringen waarvan de juistheid niet aannemelijk is. Het is onduidelijk over welke producten Peace het precies heeft, en met dit alles wordt de consument verleid tot beslissingen die hij anders niet zou nemen, aldus het college. De campagne vroeg ook om financiele steun.
Oneerlijk
Bovendien acht het College van Beroep de bewering dat verkoop van deze producten in strijd zou zijn met het internationaal recht “oneerlijk”. Het college adviseert Peace om niet meer op die manier reclame te maken en gaat daarmee verder dan de Reclame Code Commissie deed.
Het gaat hier, net als bij uitspraken van de Reclame Code Commissie, om een advies. Maar bonafide media in Nederland hebben de Reclame Code onderschreven en publiceren daarom geen reclame-uitingen die daarmee strijdig zijn. De campagne had bovendien tot heel veel klachten geleid van consumenten en van adverteerders in de bladen waarin werd geadverteerd, waaronder Volkskrant Magazine, de omroepgids van de VPRO en huis aan huis-bladen.
Dit advies is een tegenvaller voor Peace en anderen die oneerlijke beweringen gebruiken als basis voor boycotcampagnes tegen producten uit Israel en/of de gebieden: ook bij het propageren van hun mening mogen zij de waarheid voortaan geen geweld meer aandoen, zegt het IPC in een persbericht.